Saturday 6 October 2012

PENGURUSAN PANITIA MATA PELAJARAN



1. Pendahuluan :
Pengurusan Panitia Mata Pelajaran merupakan teras dalam pengurusan kurikulum sekolah khususnya dalam memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan Pendidikan Islam. Peranannya amat penting dalam usaha menjadikan pengurusan kurikulum Pendidikan Islam di sekolah-sekolah lebih terancang dan sistematik.
Pengurusan Panitia Mata Pelajaran yang cemerlang akan memantapkan prestasi akademik dan sahsiah murid. Justeru itu, diharapkan maklumat ini dapat membantu merealisasikan harapan dan wawasan yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

2. Definisi :
Pengurusan Panitia Mata Pelajaran Islam di sekolah bermaksud kemampuan dan kecekapan Panitia Pendidikan Islam merancang, mengurus dan melaksanakan matlamat, objektif strategik dan program panitia secara berterusan dan berkesan.

3. Punca Kuasa :

Panitia Mata Pelajaran di sekolah ditubuhkan atas arahan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986.

4. Objektif :
4.1 Mempertingkat pemahaman mengenai struktur organisasi, fungsi dan tugas panitia Mata Pelajaran di sekolah.

4.2 Mempertingkat kerjasama dan muafakat guru Mata Pelajaran untuk merancang, melaksana, menyelia dan memantau keberkesanan semua program dan aktiviti yang berkaitan.

4.3 Berusaha secara muafakat untuk mencari penyelesaian masalah dalam pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan dengan motivasi, sikap dan tabiat belajar murid.

4.4 Memantapkan sistem dokumentasi maklumat yang berkaitan dengan panitia Mata Pelajaran.

4.5 Mempertingkat kualiti pengurusan panitia Mata Pelajaran di sekolah.

5. Penambahbaikan Pengurusan Panitia :

5.1 Sistem Fail
5.2 Perancangan Peningkatan Panitia

5.2.1 Menyediakan Rancangan Jangka Panjang yang meliputi Kurikulum, Ko-Kurikulum 
dan Sahsiah. Rancangan ini adalah merupakan perancangan dalam tempoh tiga 
hingga lima tahun.

5.2.2 Menyediakan Rancangan Tahunan Semasa iaitu dalam tempoh setahun, 
merangkumi semua program dan aktiviti panitia.

5.2.3 Menyediakan Rancangan Operasional iaitu kertas kerja bagi setiap aktiviti yang 
hendak dijalankan.

5.3 Perkembangan Staf

5.3.1 Merancang dan mengadakan Perkembangan Staf sekurang-kurangnya dua kali 
setahun. 

5.3.2 Pengisian di dalam kursus tersebut merangkumi antaranya, kaedah pengajaran 
dan pembelajaran berkesan, pengurusan masa, pengurusan panitia,
penggunaan ICT dalam pengajaran dan perkembangan kurikulum terkini.

5.4 Pengurusan Kewangan:

5.4.1 Merancang dan membeli bahan bantu mengajar yang bersesuaian.

5.4.2 Menggunakan peruntukan kewangan (Perkapita Geran - PCG) untuk 
meningkatkan keberkesanan P&P seperti mencetak dan membeli buku kerja. 

5.4.3 Menyediakan anggaran belanjawan tahunan panitia.

5.5 Laporan Program / Aktiviti: 

5.5.1 Menyediakan laporan program / aktiviti yang telah dijalankan.

5.5.2 Semua laporan hendaklah dikemaskini dan dibukukan dalam bentuk yang 
         menarik.

5.6 Penyemakan Buku Latihan:

5.6.1 Menentukan jumlah latihan dalam tempoh setahun mengikut kelas.

5.6.2 Menghantar buku latihan kepada Guru Besar / Guru Penolong Kanan mengikut 
         jadual yang ditetapkan untuk disemak.

5.6.3 Menyimpan Borang Semakan di dalam fail panitia.

5.7 Pengurusan Bilik Khas:

5.7.1 Memastikan bilik berada dalam keadaan bersih dan ceria.

5.7.2 Menggunakan kemudahan bilik untuk amali solat, P&P dan kegiatan 
        persatuan.

5.7.3 Merekodkan penggunaan bilik dan mengemaskini stok peralatan surau.

5.7.4 Menggunakan senarai semak pengurusan bilik yang dibekalkan oleh Jabatan 
         Pelajaran Negeri masing-masing.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...