Monday 4 March 2013

TINDAKKAN SEGERA: ARAHAN PEMANTAUAN PENGUJIAN KELAJUAN 1BESTARINET SEKOLAH-SEKOLAH NEGERI JOHOR.

oleh : En. Mohd Hafidz Bin Samsudin, Penyelia Teknologi & Maklumat
pada 05 Mar 2013


PEMANTAUAN PERKHIDMATAN INTERNET 1BESTARINET SEKOLAH-SEKOLAH NEGERI JOHOR
Dengan segala hormatnya saya diarah merujuk perkara di atas.
2. Sukacita dimaklumkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memulakan pelaksanaan Projek Perkhidmatan 1BestariNet di semua sekolah seluruh Malaysia pada bulan Disember 2011 dan sasaran pemasangan untuk disempurnakan ke semua sekolah ialah pada bulan Mac 2013. Projek ini adalah merupakan perkhidmatan rangkaian akses internet “end to end” bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan dan pentadbiran bagi semua sekolah.
3. Susulan daripada Mesyuarat Profesional KPM yang telah dihadiri oleh Pengarah Bahagian serta Pengarah JPN pada 17 Disember 2012, antara isu yang dibangkitkan adalah status tahap perkhidmatan rangkaian 1BestariNet yang diperolehi oleh sekolah. Antara aduan yang dibangkitkan adalah ketidakstabilan rangkaian 1BestariNet serta keenganan beberapa sekolah untuk melaporkan masalah rangkaian 1BestariNet kepada heldesk YTL Communication Sdn. Bhd. Sehubungan dengan itu, Sektor Pengurusan Maklumat (ICT) telah diberi tanggungjawab untuk memantau projek ini diperingkat Negeri dan menggangap perkara ini amat penting kerana ia melibatkanService Level Agreement (SLA) yang perlu dipatuhi oleh pihak kontraktor iaitu YTL Communication Sdn. Bhd.
3. Oleh yang demikian, bagi mempertingkatkan tahap rangkaian 1Bestarinet pada tahun 2013, adalah disaran supaya semua Pejabat Pelajaran Daerah Negeri Johor dapat memantau prestasi 1BestariNet di sekolah dan memberi laporan  agar sebarang masalah yang berlaku di sekolah dapat diselesaikan secara langsung serta membantu pihak KPM memantau prestasiService Level Agreement (SLA) oleh pihak kontraktor. 
4. Sehubungan dengan itu, mohon tuan/puan memantau dan memastikan Guru ICT atau Penyelaras Bestari sekolah tuan memuat turun dan membuat tindakkan pada setiap bulan seperti yang telah dinyatakan di lampiran . Sebarang pertanyaan sila hubungi Pegawai ICT PPDPG , En Mohd Hafidz Bin Samsudin di talian 0107007674 atau 0137636314.
    JADUAL PENGHANTARAN LAPORAN SETIAP BULAN
BULAN

TARIKH WAJIB PENGHANTARAN LAPORAN



MAC

Sebelum atau pada 05-03-2013 -tindakkan segera
APRIL

Sebelum atau pada 19-04-2013
MAY

Sebelum atau pada 22-05-2013
JUN

Sebelum atau pada 19-06-2013
JULAI

Sebelum atau pada 22-07-2013
OGOS

Sebelum atau pada 21-08-2013
SEPTEMBER

Sebelum atau pada 19-09 2013
OKTOBER

Sebelum atau pada 22-10-2013
NOVEMBER

Sebelum atau pada 20-11-2013
DISEMBER

Sebelum atau pada 20-12-2013
Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...